Никола Шовен, войникът-фермер създаден от митологията на национализма

    "Не си ми брат, ти гнида черногъза"

    Вероятно си струва да започнем с определението за шовинизъм. И то определние, неизровено от Уикипедия. Шовинизмът е крайна форма на национализъм, проповядване на национална изключителност, противопоставяне на интересите на една нация с интересите на всички останали нации, разпространение на национална арогантност, разпалване на национална омраза. Не виждам никаква разлика на шовинизма с "умерения" национализъм, нито с нацизма.  
    Терминът шовинизъм се появява във Франция през 1831 г. в комедията-водевил „Трицветна кокарда“. Един от героите е агресивно войнствен новобранец - Никола Шовен. Смята се, че прототипът на този герой е реален човек, ветеран от Наполеоновите войни, възпитан в дух на преклонение пред императора. Думата шовинизъм започва да обозначава различни прояви на националистическия екстремизъм. Най-крайното му проявление е мизантропията на фашистките държави. 


    Е, тъй като една от най-важните задачи е борбата с шовинизма, сега ще се опитаме да разберем какъв е този шовинизъм, да започнем с това, имало ли е наистина такъв човек, Никола Шовен? Ясно е, че във Франция имало човек с това име, даже повече от един, но той ли е този, който става героя на „Трицветната кокарда“. Според водевила главният герой е роден в Рошфор, нека бързо да нахърлям неговия портрет. 
    Роден в Рошфор на 18 години, той става войник и оттогава е участвал във всички Наполеонови кампании. Ранен 17 пъти, ранен е само в гърдите и никога в гърба (напоняне за Роланд, който умира с лице към Испания), три пръста са ампутирани, има счупена и неправилно зараснала ръка, ужасен белег на челото от сабя. Награда за смелост - Червена орденска лента и 200 франка пенсия - това е спечелил този стар воин през дългия си живот, почивайки от военните трудове под слънцето на родната земя, чакайки часа, когато сънародниците му ще издигнат дървен кръст над гроба му.
    Първото споменаване на Шовен като истински герой  през 1845 г., тоест изминали 30 години от поражението на Франция. Шовен служи като пехотинец, тоест той няма никаква връзка с благороднците, освен това той е невзрачен, незабележителен човек. Единственото по-забележително обстоятелство била неговата прочувствена и патетична реч, когато го награждават с Ордена на Почетния легион. След това сложил скромно кръстче на мястото на подписа, защото друга типична черта на Шовен е пълната му неграмотност. Освен това имал проблеми със зрението, затова неговите приятели попълнили документите вместо него. 
    Както виждате Шовен е чисто събирателен образ или литературно обобщение на нисшите военни така както ги вижда буржоазията - верни и глупави. Един век по-късно Шовен ще извърши пълна смислова трансформация в образа на Швейк, но дотогава има време капитализма да презрее в империализъм. През първата половина на 19в. капиталистите още са бодри националисти и "свободолюбци". В различни области на Франция личното име на Шовен се променя в зависимост от това, кое име е най-популярно в съответната област - от Никола, той се прекръства на Жан или Жак. Точно както народните имена Хитър Петър или Иванушка в Русия той успешно се дегизира в носията на народен герой. Но това е само мимикрия както ще видим - истинския народен герой с хитрост въстава против своите угнетители - феодала и попа, докато Шовен се явява натурален тъпунгер - неговото оръжие стават единствено храбостта и послушанието. Храбростта да се хвърли в бой с всички, които не са французи и пълното послушание при среща с човек от "господарски сой" - капиталист, благородник или държавен чиновник. 


    Никола Шовен е роден в град Рошвор, там където за последно Наполеон напуска Франция и отплава за остров Света Елена, но по същество Шовен е селянин - след войната, той се завръща вкъщи за да оре и да прави деца. Аналогията на тогавашните французи е пределно ясна - Френската буржуазна революция и завоевателните войни след това пораждат Шовен. Освен получените от войните осакатявания фамилията на Никола означва "плешив", така че запознайте се - Кольо Плешивия, недодялан и чепат, но затова пък какъв безстрашен боец. Един вид селски петел, който при най-малката искра начервява гребена и полита да дупчи с щика си, то британски лъвове, то германски орли, без много да му мисли. Никаква мисъл за изгода не свети в плешивата глава - единствено мисълта за слава. Безкористен боец, тоест боец, който малко струва, идеален за буржуазията, която обратно на Шовен изключително много се интересува от кесията си и не желае да получава дупки от куршуми и щикове.    
    Но какъв е произхода на този странен литературен герой? 18. век, предшестващ победата на капитализма се смята за век на Просвещението - във Франция работят прочутите енциклопедисти около Дидро и всякакви рационалисти като Волтер и прочие, които черпят вдъхновението си от античния Рим. Превеждат се римски трактати от арабски, с цел да се "поучат" на ум и разум абсолютните монарси в Европа. Рим се представял в идеалистическа светлина, като образец на държавния ред изобщо, затова се изучавали предпоставките за Pax Romana, тоест за римското световно превъзходство. Започнали да търсят причините за това, как се появява римския легионер - основата на римската сила. Забелязали, че той е свободен гражданин, че е син на земеделец, а след двайсет годишната служба в легиона получавал земя в новата провинция, където щастливо нараждал с жена си цял куп деца - бъдещи легионерчета и така нататък в кръг. Суровият живот на село убивал болнавите деца, а тези които стигали юношество били естествено здрави и силни. Така буржуазията вижда селото като естествен инкубатор за войници, които на всичкото отгоре сами се изхранват преди и след като се зачислят в армията. Джакпот за търгашите дет' се вика. За разлика от Средовековието, когато селяните били единствено за да произвеждат храна, а феодалите - само за да се бият, буржоата прехвърлили всичко на селяните. Нека да посочим, че тази теория напълно съвпада с визията на Хитлер за нацистката държава, като държава на земеделци-войници владеещи огромна самоизхранваща се територия. Съвпадение?   
    Но за да наложат над другите тази селска "идилия" - граничеща с казарма и концентрационен лагер трябвало нещо сладичко - а именно героизирането на селянина, патетичните изляния, сладникавия водевил на вечно побеждаващият глупак в още по-глупашки ситуации, един безкраен индийски сериал, които да превземе бедното (поради материална бедност) въображение на "съотечествениците". И през 40-те години на 19в. капиталистите измислят как да внушат на народа своето виждане - започва се огромна дейност по популяризирането на героя Никола Шовен - печатат се милиони литографии (рисунка на печатарска преса), създава се жанра на водевила - лека комедия пълна с дебелашки хумор (повръщане, пърдене, абе фарс) и допотопен сюжет, която лесно да се попие от необразованите мозъци на "съотечествениците". Набързо щампования герой за тези водевили, в очите на капиталистите ще донесе безплатна армия от здравеняци, които при първата обида на Франция ще хукнат след барабана да формират батальони, а след мощното бум и тряс ще започнат да орат и да хранят новите войници, доволни единствено от някаква цветна лентичка, която да слагат на захабения си, окъсан ревер всяка неделя. Какво става с вдовицата и децата на Кольо Плешивия, когато той не се върне от война във водевила естествено не се описва, това е много над въображението на неговите създатели.


    Много скоро пропагандата на новия тип селянин почва да дава плодове. Сформирала милионна армия, буржуазна Франция започва колонизирането на Алжир, 2,5 милиона квадратни километра, съдържащи пет пъти повече плодородни земи отколкото метрополията. Фламандския селянин, който си оре спокойно нивиците, и на който не само че не му трябва никакъв Алжир, но дори никаква Франция, се принуждава да се включи в армията чрез мобилизация. А след Алжирската специална оперция, следват Индокитайската и така нататък по списъка. 
    Шовинизмът е най-ранната форма на националистическа пропаганда, но и най-устойчивата, доказателство за това е съвременната кино индустрия - създаването на екшън героя, който дава по главата на лошите и заминава с женската в залеза. Например във филми като "Брат" и "Брат 2" глуповатия бандюга Данила дава по главата на : конкурентите на добрия търгаш, разни американски (чужди) бандити, разни негри и средноазиатци, а след това заминава победоносно в родината със плешивата проститутка да си правят нови даниловчета, за да има кой да бие американците по-нататък. Данила е моделът на поведение, което търгашите искат да наложат на всички, които гледат филма. За холивудските водевили пък направо не ми се говори - имаме Никола Шовен ту като комиксов супер герой подобни на Капитан Америка, ту като батка "с мускули големи", трудно убиваеми specops , изтребители на картели, глуповати терминатори, но всички са водени от един морал - умри за Америка, убий чужденците и "предателите", направи деца. Които да умрат за нас, нашите пари и нашите деца. 



Публикуване на коментар

0 Коментари